[0] ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΔΥΣΗ. ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑΝ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ;

οι περισσότεροι άνθρωποι που αποκαλούν τους εαυτούς τους εκπαιδευτές σήμερα, πιθανότατα δεν ξεκίνησαν να είναι εκπαιδευτές. Συχνά εργάζονται σε έναν τομέα όπου αναπτύσσουν εκτεταμένες γνώσεις και στη συνέχεια καλούνται να μοιραστούν αυτό που γνωρίζουν. Πολλοί εκπαιδευτές καταδύσεων έχουν κάποια εμπειρία με τη διδασκαλία, τη γραφή ή την ηγεσία αν και προέρχονται από σχεδόν άλλους τομείς. Το σίγουρο πάντως είναι ότι κανείς δεν προσανατολίστηκε να ακολουθήσει το επάγγελμα του εκπαιδευτή καταδύσεων και κυρίως να βιοποριστεί αποκλειστικά από αυτό. Τουλάχιστον σε αυτή την χώρα.
''Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι που εργάζονται ως εκπαιδευτές καταδύσεων βρίσκονται συχνά σε δύσκολες καταστάσεις χωρίς να κατανοούν πολλές φορές ποια εκπαίδευση είναι η κατάλληλη τη συγκεκριμένη στιγμή. Στις περισσότερες των περιπτώσεων θα χρησιμοποιήσουν την πεπατημένη οδό από το εγχειρίδιο του εκπαιδευτή της οργάνωσης που ανήκουν και η εκπαίδευση θα είναι «κονσέρβα» και ίδια για όλους και για όλες ανεξάρτητα από τις ιδιαιτερότητές τους.
Το τραγικό της υπόθεσης είναι ότι υπάρχουν εκπαιδευτές που διδάσκουν μια ζωή τα ίδια και τα ίδια πράγματα μόνο και μόνο επειδή το λέει ένα εγχειρίδιο που το ακολουθούν πιστά σαν ευαγγέλιο ή (ακόμα χειρότερα) επειδή τους έχουν πεί να πιστεύουν οτι η οργάνωση που ανήκουν είναι καλύτερη απο τις άλλες. Το ακόμα τραγικότερο είναι ότι θεωρούν ότι τα μάθανε όλα μόνο και μόνο επειδή διάβασαν ένα εγχειρίδιο.
''Κάποιος κάποτε σε ένα συνέδριο ρώτησε τον Αϊνστάιν ποιά είναι ακριβώς η ταχύτητα του ήχου και εκείνος του απάντησε χωρίς να διστάσει οτι η πληροφορία αυτή δεν είναι ξεκάθαρη άμεσα στο μυαλό του, γιατί ήδη υπάρχει στα βιβλία και στα εγχειρίδια και δεν είναι και τόσο σημαντική. Του επεσήμανε δε οτι η αξία της μόρφωσης δεν βρίσκεται στο να μαθαίνεις πολλά δεδομένα, αλλά στο πως να εκπαιδεύσεις το μυαλό σου να σκέφτεται και να προσαρμόζει τα δεδομένα, να έχεις δηλαδή κριτική σκέψη.
 Γνωρίζουμε ότι το να είσαι καλός δάσκαλος – προπονητής – εκπαιδευτής είναι το αποτέλεσμα της ανάπτυξης δεξιοτήτων για να μπορέσεις να μεταφέρεις πληροφορίες σε ένα ακροατήριο. Οι πληροφορίες αυτές θα εμπλέκουν, θα ενισχύουν και θα ενθαρρύνουν τη συνεχή εκμάθηση και ανάπτυξη των ατόμων. Θα πρέπει δηλαδή να διδάσκεις με τρόπο που οι μαθητές σου όχι μόνο να μαθαίνουν αλλά και να απολαμβάνουν τη διαδικασία, να διατηρούν τις πληροφορίες που μοιράζονται και να χρησιμοποιούν τις νέες δεξιότητές τους όπου τις χρειάζονται. Για να τα κάνεις όλα αυτά λοιπόν πρέπει να υπάρχει αυτοαξιολόγηση της δουλειάς σου συνεχώς. Πόσοι και πόσες από εσάς εκεί έξω είστε έτοιμοι γι’ αυτό; Χρειάζεται προσωπική δέσμευση για κάτι τέτοιο. Αν αποδέχεστε την πρόκληση πάμε παρακάτω. Δεν έχετε να αποδείξετε τίποτα και σε κανέναν, παρά μόνο στον εαυτό σας.

Στόχοι μάθησης
Το ίδιο το σχέδιο εκπαίδευσης έχει σχεδιαστεί για να παρέχει ανάπτυξη δεξιοτήτων, πληροφορίες και πρακτική εμπειρία για να καταστούν αποτελεσματικοί οι εκπαιδευτές και οι διδάσκοντες. Στο τέλος αυτού του εργαστηρίου θα είστε σε θέση να:


# Αναγνωρίσετε τη σημασία της συνεκτίμησης των συμμετεχόντων και των εκπαιδευτικών τους αναγκών, συμπεριλαμβανομένων των διαφορετικών μορφών μάθησης και των αρχών εκμάθησης ενηλίκων.
# Μάθετε πώς να βάζετε στόχους και να αξιολογείτε κατά πόσο οι στόχοι αυτοί έχουν επιτευχθεί στο τέλος μιας εκπαιδευτικής συνεδρίασης.
# Αναπτύξετε ένα αποτελεσματικό στυλ εκπαίδευσης, χρησιμοποιώντας κατάλληλα βοηθήματα και τεχνικές κατάρτισης.
# Διεξάγετε μια σύντομη εκπαιδευτική συνεδρία σε ομάδες που να ενσωματώνετε αυτές τις έννοιες εκπαίδευσης.

Αυτοανάπτυξη - Αυτοαξιολόγηση
Ένας πίνακας ελέγχου για τους δασκάλους, προπονητές, εκπαιδευτές σαν μαθητευόμενους. Ελέγξτε περιοχές που θα θέλατε να μάθετε περισσότερα, είτε για την προσωπική σας ανάπτυξη είτε για την ανάπτυξη σας ως εκπαιδευτή. Εκτυπώστε τη λίστα και κρατήστε την μαζί σας για να παρακολουθείτε την πρόοδό σας.



Μαθήματα ή προγράμματα
Προσωπική ανάπτυξη του εκπαιδευτή
Ανάπτυξη της απαιτούμενης εμπειρίας ως εκπαιδευτής
Εκπαίδευση αφοσίωσης


Προπονητικές δεξιότητες


Δεξιότητες επικοινωνίας


Διαχείριση εντάσεων, συγκρούσεων, διαφωνιών


Δημιουργικότητα


Δυναμική ομάδας, δέσιμο


Διαπροσωπικές δεξιότητες


Μη λεκτική επικοινωνία


Επίλυση προβλημάτων


Παραγωγικότητα


Δημόσια ομιλία


Απορίες δεξιοτήτων


Αυτοεκτίμηση


Διαχείριση άγχους


Χτίσιμο ομάδας


Διαχείριση χρόνου





Άλλο


 
Ορισμός επιτυχημένης κατάρτισης 

Μπορούνε όλοι να έχουνε διαφορετικές ιδέες και θεωρίες για το τι σημαίνει επιτυχημένη εκπαίδευση. Ως εκπαιδευτής έχετε στόχους να αντιμετωπίσετε. Μπορεί οι στόχοι σας να μην ταιριάζουν απόλυτα με τους υπεύθυνους ενός κέντρου καταδύσεων που εργάζεστε. Επίσης θα πρέπει να υποστηρίξετε την εκπαίδευσή σας και θα κριθείτε από τους υπεύθυνους ενός καταδυτικού κέντρου ή από τους ανώτερούς σας. Μπορεί οι τεχνικές σας ή η φιλοσοφία εκπαίδευσής σας να μην ταιριάζουν με άλλων συναδέλφων σας.


Βασικά Χαρακτηριστικά για μια επιτυχημένη εκπαίδευση
Ορισμένοι διευθυντές εκπαίδευσης εκχωρούν αρμοδιότητες εκπαιδευτικές σε ένα μέλος μιας ομάδας εργασίας. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να πετύχει αν το άτομο επιλεγεί προσεκτικά και είναι προετοιμασμένο σωστά. Ελπίζουμε ότι αυτό συμβαίνει πάντα. Τα ακόλουθα χαρακτηριστικά είναι απαραίτητα για να κάνουμε καλή δουλειά στην παροχή εκπαίδευσης.

Επιθυμία να διδάξεις

Ένα άτομο που δεν του αρέσουν οι εκπαιδευτικές εργασίες πιθανότατα θα αποτύχει να μεταφέρει πλήρως τη μάθηση. Οι άνθρωποι που δεν απολαμβάνουν τη δημόσια ομιλία θα έχουν το ίδιο πρόβλημα. Ένα άτομο που απολαμβάνει να βοηθάει τους άλλους να μάθουν από την άλλη πλευρά, πιθανότατα θα απολαύσει την εκπαίδευση και θα έχει καλύτερα αποτελέσματα περνώντας περισσότερη γνώση στους εκπαιδευόμενους.

Γνώση του αντικειμένου που διδάσκεις
Ένας εκπαιδευτής δεν χρειάζεται να είναι και τόσο ειδικός στην διδασκαλία καθαρά σαν αντικείμενο, αλλά αν δεν μπορεί να εξηγήσει και να επιδείξει τις δεξιότητες ή να αναθέσει ρόλους δεν θα βελτιώσει την απόδοση στο μάθημά του.

Ικανότητα να μεταφέρεις τη γνώση
Μερικοί άνθρωποι δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν ή να μοιραστούν αυτό που γνωρίζουν. Μπορούν να μιλούν πολύ αργά ή πολύ γρήγορα ή να χρησιμοποιούν πολύπλοκη γλώσσα που μπερδεύει τους εκπαιδευόμενους. Αυτοί οι άνθρωποι δεν θα είναι αποτελεσματικοί εκπαιδευτές.

Υπομονή

Η εκπαίδευση απαιτεί μια αντικειμενικά υπομονετική προσωπικότητα. Οι μαθητές πρέπει να αισθάνονται ότι ο εκπαιδευτής τους θέλει να τους βοηθήσει, ότι ενδιαφέρεται για την ανάπτυξή τους, ότι θα είναι υπομονετικός με τα λάθη τους και θα είναι ευχαριστημένος και χαρούμενος από την επιτυχία τους.

Αίσθηση του χιούμορ
Τίποτα δεν κρατά τους μαθητές σας σε εγρήγορση από την αίσθηση του χιούμορ. Ο σοφός εκπαιδευτής συνειδητοποιεί ότι τα 45 λεπτά διδασκαλίας και τα πέντε λεπτά χαλάρωσης ή γέλιου επιτυγχάνουν πολύ περισσότερα από 50 λεπτά καθαρής διδασκαλίας. Θυμηθείτε να εστιάζετε στο χιούμορ που δεν βλάπτει τα συναισθήματα κάποιου. Το αυτοπεριοριζόμενο χιούμορ είναι συνήθως ασφαλές καθώς και οι δραστηριότητες που επιτρέπουν στους εκπαιδευόμενους να ανακουφιστούν από το στρες και να μοιραστούν το γέλιο όλοι μαζί.

Καθαρός χρόνος εκπαίδευσης
Ακόμη και ο καλύτερος εκπαιδευτής είναι πιθανό να κάνει κακή δουλειά αν το πρόγραμμά του είναι ήδη υπερφορτωμένο. Η εκπαίδευση περιλαμβάνει χρόνο για να προετοιμαστεί σωστά. Η προετοιμασία μπορεί να περιλαμβάνει μια σειρά δραστηριοτήτων από την έρευνα και τη σύνταξη έως τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού και οπτικών βοηθημάτων στην ανάπτυξη σχεδίων παρακολούθησης και εργαλείων μέτρησης.

Σεβασμός από τους εκπαιδευόμενους
Αν οι εκπαιδευόμενοι δεν σέβονται τον εκπαιδευτή τους θα αποκτήσουν ελάχιστο όφελος από την εκπαίδευση. Ο σεβασμός δεν επιβάλλεται αλλά κερδίζεται από τους εκπαιδευτές.

Ενθουσιασμός για την εκπαίδευση
Αν ο εκπαιδευτής είναι ενθουσιώδης καθώς δείχνει τις δεξιότητες κατάρτισης αυτό είναι πιθανό να μεταφερθεί στους εκπαιδευόμενους. Οι εκπαιδευτές μπορούν σκόπιμα να αυξήσουν τα επίπεδα θετικής ενέργειας στην εκπαίδευση αλλάζοντας τη δική τους συμπεριφορά. Ταυτόχρονα, η στάση και η προσέγγιση ενός εκπαιδευτή μπορούν επίσης να απολέσουν την ενέργεια της μάθησης και να δημιουργήσουν μια αρνητική εμπειρία.

Λάθη και Λύσεις

Αν δεν είστε πολύ εξοικειωμένοι με τη διαδικασία εκπαίδευσης μην εμπλακείτε ή μπορείτε να μεταβιβάσετε τη διαδικασία εκπαίδευσης σε άλλους πιο έμπειρους. Σε κάθε περίπτωση βεβαιωθείτε ότι το επιλεγέν άτομο μπορεί να διεξάγει καλά την εκπαίδευση. Η θεώρηση ότι οποιοσδήποτε μπορεί να κάνει μια δουλειά μπορεί και να διδάξει σε ένα άλλο άτομο έχει οδηγήσει σε αμέτρητα λάθη στη διαδικασία διδασκαλίας.

''Αμέτρητοι ιδιοκτήτες καταδυτικών κέντρων είναι άριστοι δύτες, υπήρξαν ικανοί επαγγελματίες σε καταδυτικές εργασίες, άξιοι βατραχάνθρωποι του πολεμικού ναυτικού κ.λ.π. αλλά είναι παντελώς άσχετοι απο διδασκαλία. Πολλοί από εμάς είτε είμαστε θύματα, είτε μάρτυρες αυτής της λανθασμένης τακτικής και πεποίθησης. Μερικοί από εμάς μπορεί να είμαστε και ένοχοι ή συνένοχοι αυτής της παραδοχής οι ίδιοι.

Μερικά από τα πιο συνηθισμένα λάθη των εκπαιδευτών περιλαμβάνουν:

- Μεταδίδουν πολλές πληροφορίες ταυτόχρονα ή αντιθέτως πολύ λίγες.
- Λένε πολλά χωρίς να τα δείχνουν
- Έχουν έλλειψη υπομονής
- Έχουν ελλιπή προετοιμασία
- Παρέχουν ελλιπή ανατροφοδότηση
- Καλλιεργούν κλίμα έντασης και αβεβαιότητας

Προώθηση της ετοιμότητας για μάθηση
Οι γονείς που έχουν καθοδηγήσει τα παιδιά τους μέσω των σχολικών βαθμίδων γνωρίζουν ότι τα παιδιά πρέπει να είναι έτοιμα και να ενδιαφέρονται για να μπορέσει να γίνει πραγματική εκμάθηση. Η κοινή λογική μας λέει ότι αν ένας μαθητής έχει κίνητρο να μάθει η δουλειά του εκπαιδευτή θα είναι πολύ πιο εύκολη και οι προσπάθειες εκπαίδευσης θα είναι πιο αποτελεσματικές. Σε μεγάλο βαθμό, τα κίνητρα απαιτούν από έναν μαθητή να αισθάνεται ότι η εργασία που του έχει ανατεθεί είναι σημαντική, προσφέροντας του σημαντικά οφέλη.

Πώς μπορούμε να μεταφέρουμε αυτό το μήνυμα σε έναν μαθητή μας;
- Αν η εκπαίδευση που πρόκειται να διδαχθεί φαντάζει συνηθισμένη και εύκολα κατανοητή ο επιβλέπων εκπαιδευτής μπορεί να τονίσει την ακρίβεια στην εκτέλεση και την ποιότητα της εκπαίδευσης (πολλές φορές θα κληθήτε να διδάξετε πράγματα και ασκήσεις που δεν αποδέχεστε πλήρως ή που θεωρείτε ανόητα) προσπαθώντας να προσαρμόσει όσο γίνετε τις δεξιότητες.
- Οι άνθρωποι είναι το πιο πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο: να τους το πείτε αυτό και στη συνέχεια να τους το δείξετε. Ένας υπεύθυνος εκπαιδευτής αναγνωρίζει την προσπάθεια των μαθητών του και καλλιεργεί το ενδιαφέρον για μάθηση και την ομαδικότητα.

Πώς να διευκολύνετε τη μάθηση
- Με την επανάληψη
- Με το να κεντρίσετε την περιέργεια τους
- Με το να παρέχετε αρχική υποστήριξη και να την αφαιρείτε σταδιακά καθώς αυξάνεται η ικανότητά τους
- Με την προσεκτική χρήση του ανταγωνισμού μεταξύ της ομάδας
- Με το να χρησιμοποιήσετε διάφορα κόλπα και τρικ
- Με το να δίνετε ενθαρρυντικές οδηγίες
- Με το να κάνετε ευχάριστη την εκμάθηση των νέων δεξιοτήτων

Κούραση

Βεβαιωθείτε ότι δημιουργείτε ένα καλό περιβάλλον μάθησης. Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης δώστε στους ανθρώπους τα απαραίτητα διαλλείματα που χρειάζονται, τονίστε την σημασία του καλού ύπνου, της ξεκούρασης και της διατροφής για να μην μείνει η ομάδα σας από ενέργεια.

Μονοτονία

Αλλάξτε τις ασκήσεις, διαφοροποιήστε τη συμμετοχή σας στο μάθημα, αλλάξτε τη θέση σας στην αίθουσα ή στον χώρο ή ακόμα και διαφοροποιήστε τον τόνο της φωνής σας.

Απόσπαση της προσοχής

Αυτή είναι συχνά μια εσωτερική αντίδραση του οργανισμού στην απομάκρυνση από τον χώρο εκπαίδευσης.

Ανησυχία
Ενθάρρυνση των συμμετεχόντων να αισθάνονται όσο το δυνατόν πιο άνετα για να διευκολύνουν το άγχος της εκτέλεσης υπό την πίεση της τάξης. 


Πρωτότυπο Άρθρο του Κώστα Ανδρεάδη



Aγοράστε το βιβλίο μου σε e-Book για Tablets / Smartphones / PC με λογαριασμό PayPal ή Credit Card
https://payhip.com/b/pS9s

...και σε έντυπη μορφή στο eBay με δωρεάν μεταφορικά για Ελλάδα και Κύπρο!
https://www.ebay.com/usr/nostalgia.gr

Σχόλια

Τα πιο Δημοφιλή Άρθρα